מבחן מחוננים – מה הוא כולל ולשם מה הוא נועד?

תוכן עניינים

אחד המבחנים המדוברים בקרב תלמידי בית ספר יסודי בכיתות הנמוכות, הוא מבחן לאיתור מחוננים. זה מבחן שמערכת החינוך עושה במטרה לעזור ולאתר ילדים שיש להם רמת אינטליגנציה יותר גבוהה משל ילדים אחרים, גבוהה באופן יחסי לגיל שלהם, וכך אפשר להתאים להם מסלול לימודים רלוונטי עבורם, בהנחה כמובן שהוריהם מסכימים לכך והילדים מוכנים לעבור אליו.

מבחן מחוננים אמור לתת את התמונה המלאה והאמינה ביותר אודות האינטליגנציה של ילדים קטנים. זה מבחן אשר נערך בשלבים שונים, שלב אחד הוא כיתה ב', אז נערכים מבחן שלב א ושלב ב, וכן ישנם מבחנים למחוננים הנערכים בשלבים יותר מתקדמים, למשל כיתה ו', לפני שמחלקים את הילדים לכיתות בחטיבה.

לפני שנסביר כיצד מבחן מחוננים בנוי, צריך לציין, למרות שמדובר על מבחן שנועד לבדוק אינטליגנציה של ילדים, אזי בדומה למבחנים אחרים, רגילים, גם למבחן זה אפשר להתכונן וניתן למצוא מסלולים של מוסדות הכנה שונים. כך שאם הורה מסוים רוצה שהילד שלו יצליח במבחן, הוא יכול לרשום אותו למכון הכנה שיספק לו את החומר הדרוש והכלים הרלוונטיים בשביל להתכונן למבחן.

במסגרת הכנה עבור מבחן מחוננים, הילד מקבל כלים כיצד להשיב על השאלות שהוא נשאל במבחן, איך לנהל את הזמן של המבחן בצורה נכונה, איך להתגבר על פחדים וחששות בזמן המבחן וכן כיצד ללמוד אליו בבית בצורה נכונה.

 

איך בנוי מבחן מחוננים?

מבחן מחוננים שלב א', בנוי משני חלקים, חלק של הבנת הנקרא וחלק של חשיבה כמותית. הילד צריך להשיב על שאלות שונות בשני הנושאים האלה. חשוב לציין, חשיבה כמותית כוללת גם שאלות מילוליות, גם תרגילים בסדרות, וכן דברים שיהיה ניתן להשתמש בהם בעתיד בפיזיקה והנדסה.

ילד שעובר את מבחן שלב א', יצטרך לבצע את מבחן שלב ב', בשביל שאכן יענה על ההגדרה של מחונן. ילדים שלא עברו, הרי שהוריהם יכולים להגיש ערעור על התוצאה ולבקש לגשת למבחן בכל זאת.

מבחן שלב ב' כולל אף הוא שאלות בחשבון, כולל בעיות מילוליות, שאלות בעברית, וכן שאלות על צורות והקשרים. כמובן שרמת ואיכות השאלות היא הרבה יותר קשה מאשר בשלב א'.

 

למה המבחן הזה יכול לעזור?

בעיקרון, המטרה של מערכת החינוך היא לאתר ילדים שיש להם פוטנציאל למידה גבוה, בשביל שיוכלו ללמוד במסלולי לימוד שמתאימים להם. זה יכול לתרום לילד, לא רק במובן הזה שהוא ימצה את הפוטנציאל שלו וילמד במסלול מותאם עבורו, מה שכמובן יאפשר לו בעתיד לרכוש מקצוע תואם לאינטליגנציה שלו, אלא זה יכול למנוע ממנו להרגיש שעמום בזמן הלימודים. שכן הרמה תתאים לו.

יש למבחן הזה הרבה מאוד יתרונות ואם הילד עובר אותו, אז זה בהחלט יכול לפתוח בפנינו דלתות רבות.

 

למה לבחור בגנרטור סולארי? היתרונות הסביבתיים והכלכליים

בעולם שבו החיפוש אחר חיים ברי-קיימא דוחק מתמיד, אור הזרקורים נופל יותר ויותר על פתרונות חדשניים המבטיחים עתיד בהיר וירוק יותר. בין אלה, גנרטורים סולאריים מופיעים כמגדלורים של תקווה, הממזגים את הפיתוי של אנרגיה מתחדשת עם המעשיות של שימוש יומיומי. דמיינו עולם שבו האוויר נקי יותר, חשבונות החשמל שלכם נמוכים יותר, והתלות שלכם ברשת החשמל היא נחלת העבר.

מיזם
מדריך לבניית אב טיפוס: כלים, טכניקות ושיטות מומלצות

יציאה למסע עיצובי יכולה לעתים קרובות להרגיש כמו הפלגה למים לא נודעים, שם כל החלטה מעצבת את המסלול לחדשנות. אבל מה אם היה לך מצפן לנווט את המאמצים היצירתיים שלך להצלחה? זה המקום שבו אמנות אב הטיפוס עולה על פני השטח בחינניות, ונוצצת ככוכב עבור מעצבים וצוותי מוצר ברחבי העולם.